اخبار جهان

بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه پرواز ۷۵۲ در پاریس آغاز شد

بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه پرواز ۷۵۲ در پاریس آغاز شد

بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه پرواز ۷۵۲ در پاریس آغاز شد
دفتر تحقیقات و آنالیز برای امنیت حمل و نقل غیرنظامی فرانسه: عملیات بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه هواپیمای اوکراینی با نظارت گروه ۲۰ نفره تا پنج‌شنبه ادامه دارد

روز دوشنبه٫ دفتر تحقیقات و آنالیز برای امنیت حمل و نقل غیرنظامی فرانسه (BEA) روز دوشنبه از آغاز بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه هواپیمای اوکراینی خبرداد. پرواز ۷۵۲ تهران به اوکراین در ژانویه امسال در خاک ایران سرنگون شده یود.

به گفته سخنگوی دفتر تحقیقات و آنالیز٫ بعد از دیدار با نمایندگان ایرانی و دیگرا نمایندگان حاضر در پاریس٫ به صورت رسمی عملیات بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه پرواز ۷۵۲ آغاز شده است. این عملیات توسط یک گروه ۲۰ نفره انجام می‌شود.

براساس اعلام این دفتر٫ عملیات بازخوانی با انجام بازرسی ظاهی شروع می‌شود٫ سپس در مرحله بعد مکالمات ضبط‌شده کابین خلبان موسوم به CVR مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه داده‌های اطلاعات فنی پرواز ثبت‌شده در جعبه‌سیاه هواپیما که FDR خوانده می‌شود٫ تحلیل خواهندشد. براساس پیش‌بینی این دفتر٫ عملیات بازخوانی تا پنج‌شنبه ادامه خواهدداشت.
دفتر تحقیقات و آنالیز برای امنیت حمل و نقل غیرنظامی فرانسه٫ در این عملیات مشاور در زمینه اطلاع‌رسانی فنی است.

در حال حاضر در پاریس٫ نمایندگانی از هیات ملی ایمنی حمل‌و‌نقل آمریکا٫ شرکت بویینگ٫ سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی و همچینن از دفاتر تحقیق بر روی حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی کشورهای انگلیس٫ کانادا و سوئد نمایندگانی حضور دارند. علاوه بر این‌ها٫ کارشناسانی از شرکت هوافضا و صنایع دفاعی فرانسوی موسوم به «سافران» در عملیات بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه هواپیمای اوکراینی حضور دارند.
رییس‌جمهور اوکراین٫ ولادیمیر زلنسکی٫ از تصمیم تهران مبنی بر تحویل جعبه‌سیاه هواپیما به کشور فرانسه تشکر کرد. وی یادآور شد که نمایندگانی از اوکراین در کنار دیگر کارشناسان فرانسوی و آمریکایی حاضر در پاریس٫ در عملیات بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه هواپیما حضور دارند.

خبر انتقال جعبه‌سیاه هواپیما روز شنبه از سوی محسن بهاروند٫ معاون حقوقی وزارت خارجه ایران اعلام شد. ایران ضمن تشکر از همکاری دولت فرانسه اعلام کرد که روز دوشنبه عملیات بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه آغاز خواهدشد. وی همچنین اعلام کرد که یکی از قضات ایرانی نیز برای نظارت بر عملیات بازخوانی اطلاعات جعبه‌سیاه حضور خواهدداشت.
پیش از این٫ سازمان هواپیمایی کشوری ایران٫ با ارائه گازرشی اعلام کرده بود که زنجیره‌ای از خطاهای انسانی باعث بروز چنین حادثه‌ای شده است. در این گزارش تاکید شده بود که در صورت حذف هرکدام از حلقه‌های این زنجیر٫ سرنگونی هواپیما اتفاق نمی‌افتاد.

در بخشی از این گزارش آمده است که هواپیمای اوکراینی بعد از دریافت مجوز پرواز از مرکز هماهنگی شبکه پدافند٫ از زمین بلند شده بود.
هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ به شماره ۷۵۲ تهران-اوکراین در روز ۸ ژانویه ۲۰۲۰ بر اثر اصابت دو عدد موشک سامانه پدافند هوایی ایران در نزدیکی تهران سرنگون شد و تمام ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا