اخبار کانادا

رییس بانک مرکزی کانادا:اقتصاد کشور در مرحله دشواری به سر می برد

رییس بانک مرکزی کانادا:اقتصاد کشور در مرحله دشواری به سر می برد

رییس بانک مرکزی کانادا:اقتصاد کشور در مرحله دشواری به سر می برد
تیف مکلم رییس بانک مرکزی کانادا هشدار داد اقتصاد کشور می‌تواند در نیمه موج دوم ویروس کرونا موقتا منقبض شود و خبرهای خوبی را که با شروع واکسینه کردن مردم وجود دارد، کم‌رنگ کند.

وی در آخرین سخنرانی‌اش در سال 2020 که این هفته انجام شد گفت عدم قطعیت همچنان بالا باقی مانده و محدودیت‌های جدید می‌تواند به انقباض کوچکی در اوایل سال 2021 منجر شود. از زاویه مثبت «خبرهایی که درباره واکسن وجود دارد این اطمینان را ایجاد می‌کند که فعالیت‌های نرما‌ل‌تر بتواند در ادامه سال آینده چهره کند».

مکلم که در کنفرانس ویدیویی هیات تجارت ونکوور سخن می‌گفت افزود: «بهبود اقتصادی از پاندکی در سطح بسیار دشواری است. در کوتاه مدت، افزایش ابتلا به کووید 19 رشد را کاهش می‌دهد و می‌تواند حتی شکاف اقتصادی را عمیق‌تر کند».

وی سپس در گفت‌و گو با خبرنگاران بر این تکیه کرد که داده‌ها نشان می‌دهد تنها افزایش حاشیه‌ای در تولید در ماه‌های نهایی سال 2020 دیده شده و پس از آن یک منفی متوسط یا مثبت ضعیف در سه ماه اول سال آینده را شاهد خواهیم بود.

در مجموع، نظرات مکلم نشان دهنده این است که بانک مرکزی الگویی برای سیاست‌هایش پولی اش در نظر دارد و در انتظار توسعه اقتصادی است تا حرکت بعدی خود را انجام دهد.

ارزش واحد پول کانادا ساعتی پس از سخنان مکلم به بالاترین نرخ در بیش از دو سال اخیر رسید و ساعت 4 و 23 دقیقه بعد از ظهر با 0.5 درصد افزایش به برابری 1.2704 دلار در برابر دلار آمریکا رسید. اوراق قرضه نیز با افزایش یک واحد پایه به 0.73 درصد رسید.

مکلم با همه اینها تاکید کرد بر این باور است که صادرات و سرمایه‌گذاری می‌تواند سریع‌تر از آنچه در بحران مالی جهانی در یک دهه پیش رخ داد، به وضعیت عادی برگردد؛ به ویژه اگر سیاست‌گذاران و رهبران شرکت‌ها بخواهند اقدام کنند. این حرکت‌ها می‌تواند شامل رفع موانع جاری داخل استانی و تقویت پروژه‌های زیربنایی باشد. وی همچنین گفت یک نیروی کار تحصیل‌کرده و چندملیتی می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری خارجی کمک کند و موجب افزایش صادرات شود.

مکلم بر کسب و کارها به عنوان ایفا کننده نقش اصلی تاکید کرد و گفت سرمایه‌گذاری در بخش ماشین‌آلات و تجهیزات برای افزایش بهره‌وری حیاتی است.

وی در سخنانش بیشتر بر لزوم تقویت صادرات تاکید کرد و گفت هزینه‌های گرفتن وام در طولانی مدت پایین خواهد ماند.

مقامات بانک کانادا متعهد شده‌اند که نرخ سود 0.25 درصدی خود ر به سرعت افزایس ندهند و تا زمانی که ضعف اقتصادی برطرف شود در همین حد بمانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا