اخبار کانادا

بانک مرکزی کانادا قصد دخالت برای کنترل قیمت مسکن را ندارد و آن را وظیفه دولت فدرال می داند

بانک مرکزی کانادا قصد دخالت برای کنترل قیمت مسکن را ندارد و آن را وظیفه دولت فدرال می داند

بانک مرکزی کانادا قصد دخالت برای کنترل قیمت مسکن را ندارد و آن را وظیفه دولت فدرال می داند

تیم ملکم رییس بانک مرکزی کانادا در آخرین نشست خبری اش تایید کرد که سیاست‌های اضطراری مالی مربوط به دوران پاندمی‌‌ بر قیمت مسکن تاثیر گذاشته و همچنین تصمیم دارد خانوارهای بسیار بدهکار کشور را زیرنظر داشته باشد. با این حال او تاکید کرد این مسئله یکی از نتایج جانبی سیاست های مالی بوده و این نهاد قصد ندارد برای مقابله با افزایش قیمت مسکن در بازار دخالت کند.

او بر این باور است که دولت فدرال باید نگران این موضوع باشد و تبغات سیاست های مالی در بازار مسکن ربطی به بانک مرکزی ندارد.

مکلم که در نشست مجازی به مدیریت موسسه ریسک جهانی صحبت می کرد ، اشاره کرد که اولویت های بانک در حال حاضر نرخ پایین بهره، خرید وام‌های املاک کانادا و بدهی دولت هستند و افزایش قیمت مسکن مسیری که بانک انتخاب کرده را تغییر نمی‌دهد.

او در ادامه گفت: “ما میزان آسیب‌پذیری بازار را به دقت زیر نظر خواهیم داشت و تعهد برای پایین نگه داشتن نرخ بهره را در اولویت داریم. با این حال اگر شمار زیادی از خانوارهای کانادایی به طور خطرناکی زیر بار قرض بروند، سیاست‌گذاران ابزارهای کلان متعددی دارند که می‌توانند از آنها استفاده کنند. تجربه‌ای که ما از تست استرس داریم نشان می‌دهد این ابزار تا چه حد می‌تواند موثر باشد.

در این مورد، منظور از اصطلاح «ابزارهای کلان متعدد» مقررات دولتی است و به مواردی مانند بیمه رهن، مالیات خریداران خارجی یا مالیات از خانه‌های خالی و همچنین مورد اشاره شده توسط مکلم یعنی استرس تست اشاره دارد.

در همین زمینه رویس مندس اقتصاددان CIBC در یادداشتی نوشت: اظهارات مکلم باید تقویت کننده این دیدگاه باشد که بانک کانادا نرخ بهره خود را تا چند سال آینده پایین نگه می‌دارد، حتی اگر این سیاست‌گذاری موجب شود که آسیب‌پذیری‌ها افزایش یابند.

وی افزود: در این مورد، نگاه بانک باید به دیگر سیاست‌گذاران برای جلوگیری از هر نوع افزایش خطر باشد و به این توجه کند که افزایش زودرس نرخ‌ها می‌تواند مانع بهبود شود.

میانگین قیمت فروش مجدد یک خانه در کانادا 18 درصد در ماه آگوست افزایش یافت، که در مقایسه با سال پیشتر؛ یکی از قوی‌ترین دستاوردهایی بود که با وجود بحران اقتصادی ادامه‌دار، به ثبت رسید.

اقتصاددانان- و خود بانک کانادا- به پایین‌بودند نرخ بهره بانکی در این سال به عنوان درس اصلی اشاره می‌کنند . Capital Economics اخیرا این برآورد را ارایه کرده که کاهش نرخ وام مسکن در طول سال گذشته موجب شده تا حداکثر قیمت خریداران تا24 درصداز قیمت عرضه شده به بازار بالاتر برود.

تاکنون، دولت فدرال گام‌‌های کوچکی برای کاهش رشد اخیر قیمت مسکن برداشته و بر مبنای آخرین اعلام آن در ماه پیش و قولی که ترون در سخنرانی ماه پیش داد تا بیشتر به طرح خریداران خانه اولی توجه کند- یک سیاست تقاضا محور است که می‌تواند مبلغ هزینه شده برای خرید یک خانه در کانادا را افزایش دهد. بعید به نظر می‌رسد که این دیدگاه بتواند رشد قیمت خانه را کاهش دهد.

از جنبه تامین، دولت ماه پیش اعلام کرد یک برنامه یک میلیارد دلاری برای تبدیل فضاهای بی‌استفاده هتل‌ها به 3 هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت دارد. کارشناسان هم مرتب می‌گویند برخی شهرهای کانادا از کمبود مزمن مسکن رنج می‌برند و همین باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

اوایل امسال وزیر دارایی اعلام کرد تغییر در وام استرس می‌تواند اندکی در میزان پولی که خریداران برای خرید یک خانه می‌دهند تغییر ایجاد کند. اما با توجه به گزارشی که در فایننشال پست منتشر شد همه این موارد با توجه به پاندمی به حالت تعویق درآمد.

سطح بالای بدهی، وام‌گیرندگان را نسبت به تغییرات اندک در نرخ بهره حساس می‌کند.

بسیاری از خانوارها و مشاغل اکنون در فشار مالی بیشتری نسبت به آن موقع هستند. مکلم در سخنانش اشاره کرد که یک نفر از هر 5 وام‌گیرنده کانادایی حتی پول کافی برای بازپرداخت دو ماه از وام خانه را ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا