مهاجرت

از وکیل واقعی تا کلاهبرداران وکیل

از وکیل واقعی
تا کلاهبرداران وکیل

این روز ها از فضای مجازی فیس بوک و اینستاگرام و … گرفته تا صفحات روزنامه ها پر است از تبلیغات خدمات حقوقی خصوصا در زمینه مهاجرت و طبیعی است این حجم ازدحام تبلیغاتی، آشفته بازاری را ایجاد می کند که از یک سو مردم نیازمند به این خدمات حقوقی – مهاجرتی، در انتخاب راه درست از غلط و شناختن حقیقت از وعده های دروغین سر در گم شوند و از سوی دیگر افراد سود جو و متقلب بتوانند خود را در این شلوغ بازار پنهان کنند و کلاه از سر این مردمان نیازمند بردارند.
برای به سلامت گذر کردن از این فضای در هم ریخته بیایید در قدم اول ببینم کلاهبرداران چگونه اشخاصی هستند.

کلاهبردار چگونه فردی است؟
در علم جرم شناسی به کلاهبرداران مجرمین یقه سفید می گویند. این عنوان را بیش از هشت دهه قبل جرم شناسی به نام “ادوین اچ. ساترلند” به این افراد داد. این اصطلاح از این جهت انتخاب شد که این بزهکاران ، که اصولا فاقد وجدان اخلاقی اند، از توان و استعداد بزهکاری بسیار زیادی برخوردارند و هم زمان میزان سازگاری و قابلیت اجتماعی آنان نیز بالا است. یعنی برخلاف دزدها و جیب برها ، با سیمایی موجه و آراسته به سراغ شما می آیند. بزهکاران یقه سفید، اغلب خود را به طبقات اجتماعی بالا- اعم از سیاسی، اقتصادی یا اجتماعی- نزدیک می کنند و با بهره گیری از نمایش قدرت و نفوذ، به ارتکاب جرم اقدام می کنند. آنها به لحاظ ظاهر آراسته، وجاهت عمومی و در پناه هوشیاری و مقبولیت اجتماعی، بزهکاران “یقه سفید” نام گرفته اند.
کلاهبردارها از سطح هوشی بالایی برخوردارند و می توانند اعتماد افراد را به خوبی جلب کنند.
بسیار مودب هستند.
در مقابل شما خود را کوچک نشان می دهند.
دست و دلبازند.
خود را ثروتمند نشان می دهند.
و مهم تر از همه به نقاط ضعف و یا طمع شما آگاهی دارند.
با ادب ظاهری به آنها اعتماد می کنید، با توجه به تواضع و کوچک نفس بودن در مقابل شما، از آنها احساس نگرانی ندارید و خود را برتر از آنها، و آنها را تحت کنترل خود می بینید، با نمایش ثروت به شما می گویند که از یک طرف به پول شما نیاز ندارند و از طرف دیگر صاحب قدرت و نفوذ هستند و تصور “قابل اتکا بودن” در شما ایجاد می کنند، با دست و دلبازی ، دل شما را به دست می آورند و آنگاه با سوء استفاده از طمع یا نیاز شما، با بی رحمی زندگی شما را به یغما می برند.

در چه موقعیت هایی طعمه کلاهبرداری قرار می گیرید؟

نیاز و طمع دو عامل -یا به تعبیری دام- اساسی است که کلاهبردار ، قربانیان خود را در این موقعیت ها جستجو می کند. بنابراین هنگامی که در موقعیت استیصال و نیاز شدید هستید با شکیبایی عمل کنید و از سوی دیگر به راحت ترین راه حل برای نجات از این موقعیت با دیده تردید نگاه کنید؛ همیشه ساده ترین راه حل بهترین راه حل نیست بلکه گاه سرابی است که شما را به بیراهه می برد.
نیاز یکی از اسباب سوء استفاده کلاهبرداران است و این نیاز در برخی از مواقع مثل زمانیکه در دام مشکلات حقوقی یا اجتماعی افتاده اید، پر رنگ تر است. در اینگونه مواقع بیش از خود رهایی از مشکل، به “امید رهایی” نیازمندید و در اینجاست که می توانید طعمه خوبی برای این مجرمین یقه سفید باشید، کلاهبردار به خوبی می داند چگونه تصویری خوش نقش از آینده برای شما بسازد.

مشکلات حقوقی یا -مثل این روزهای ایران- نیاز به مهاجرت، باعث می شود افراد به هر کس که وعده نجات دهد دل ببندند. این است که در این آشفته بازار بسیاری با سوء استفاده از نام پرطمطراق “وکیل”، راه نیازمندان را می زنند و آنها را به دام می کشند. در سالهای اخیر بسیار دیده شده است افراد، خصوصا ایرانیان داخل کشور، از سر تمنا و نیاز به مهاجرت به صرف تبلیغات پر آب و رنگ در دام وعده های واهی سود جویان افتاده اند.

راه های فرار کلاهبرداران:
همان طور که گفتیم کلاهبرداران از سطح هوشی بالایی برخوردارند لذا به خوبی می دانند چگونه از ابتدا راه فرار از مجازات را برای خود چاره اندیشی کنند.
برخی شگردهای این مدعیان وکالت برای فرار از مجازات از این قرار است:
با وجود آنکه در مذاکرات خود را وکیل، آنهم تحت عناوینی مانند دکترای حقوق می خوانند، در قرارداد از این عنوان استفاده نمی کنند. (عناوینی مثل مدیر موسسه ، مشاور و غیره را به کار می گیرند)
برخلاف وعده های رنگارنگ تبلیغاتی و آنچه مذاکرات مقدماتی نوید می دهند، ماهیت قرارداد را به گونه ای می نویسند که کمترین تعهدات را در بر داشته باشد.
خصوصا برای ایرانیان یا هم زبانان افغان، ارسال وجوه را از طریق صرافی ها آنهم به نام اشخاص ثالث برنامه ریزی می کنند تا مالباخته حتی مدرکی از مبلغ پرداختی خود هم در دست نداشته باشد.
و مهم تر از همه، می دانند پیگیری موضوع خصوصا از خارج از کانادا تقریبا به دشوار و گاه غیر ممکن است و در داخل هم آنچنان وقت گیر و گاه پر هزینه که شخص مالباخته، عطای مال از دست رفته خود را به لقای آن می بخشد.

و اما راه حل چیست؟
اولین راه حل بررسی اصالت اصل ادعای این اشخاص است. یعنی در این آشفته بازار، به جای حیرت و تسلیم در مقابل آب و رنگ ها و تبلیغات، به جای اعتماد به دفاتر بسیار پر رنگ و لعاب با کارکنان و خدم و حشم بسیار و با ظاهری لوکس و باکلاس، قبل از هر تصمیم موضوع را با شکیبایی بررسی نمایید.
برای این کار بهتر است قبل از تصمیم با متخصصین دیگر هم مشورت کنید. از طرف دیگر دنیای اینترنتی این امکان را برای ما فراهم کرده است که هنگامی که راهی پیشنهاد می شود این راه حل را از طریق سایت مراجع اصلی همانند اداره مهاجرت بررسی اجمالی کرد و اگر ابهامی وجود داشت تا رفع ابهام و روشن شدن کامل موضوع تصمیمی اتخاذ نکنیم.

از همه مهمتر اینکه در درجه اول ببینیم آیا این شخص وکیل است، مجوز فعالیت در این رشته تخصصی را دارد، و آیا مراجع کانادایی مانند کالج مشاوران مهاجرت و شهروندی کانادا و یا کانون وکلای آنتاریو یا استان مربوطه، نام او را در فهرست وکلا یا مشاوران دارای مجوز و تحت پوشش خود قرار داده و وی را به رسمیت می شناسند یا خیر؟
برای این منظور برای تشخیص اینکه شخص مورد نظر وکیل یا پارالیگال است یا نه می توانید به سامانه کانون وکلای آنتاریو (www.lso.ca) در قسمت (Law Society directory) به آدرس زیر مراجعه کنید.
https://lso.ca/public-resources/finding-a-lawyer-or-paralegal/lawyer-and-paralegal-directory
در این سامانه می توانید تشخیص دهید فرد مورد نظر ، دارای پروانه وکالت تحت عنوان وکیل یا پارالیگال است و یا اینکه از همان دسته مجرمین یقه سفید است.
در خصوص مشاوران مهاجرت می توانید به سامانه کالج مشاوران مهاجرت و شهروندی کانادا (www.college-ic.ca) در قسمت (Find an Immigration Consultant) به آدرس زیر مراجعه کنید.
https://college-ic.ca/protecting-the-public/find-an-immigration-consultant
در ضمن در صورت برخورد با موارد کلاهبرداری، می توانید موضوع را همراه با مستندات به همین مراجع (کالج مشاوران مهاجرت و شهروندی کانادا و یا کانون های وکلا در هر استان)، گزارش نمایید و این امر از داخل ایران هم امکان پذیر است.

نویسنده:
عادل زارعی
وکیل پایه یک دادگستری
و مشاور حقوقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا