اخبار جهان

مقررات منع رفت و آمد از بغداد به شهرهای جنوب عراق کشیده شد

مقررات منع رفت و آمد از بغداد به شهرهای جنوب عراق کشیده شد

مقررات منع رفت و آمد از بغداد به شهرهای جنوب عراق کشیده شد
منابع خبری عراق بعد از ظهر روز پنجشنبه 3 اکتبر خبر دادند که پلیس ضد شورش عراق برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک هوایی کرده است.

طبق این گزارش صدها عراقی معترض به رغم اجری مقررات منع رفت و آمد از سوی بغداد بار دیگر در خیابان‌های بغداد سرازیر شده و در میدان تحریر در مركز بغداد تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پلیس و نیروهای امنیتی در روز سومین روز از تظاهرات گسترده و خونین، در خیابان‌های جانبی که به میدان التحریر منتهی می‌شوند، درگیر شدند.

معترضین تلاش می کنند که خود را به میدان التحریر در مرکز پایتخت برسانند. جایی که در سال‌های گذشته نقطه شروع تظاهرات اعتراضی در شهر بغداد بوده است. نیروهای امنیتی از شامگاه روز چهارشنبه سعی کردند تا پل جمهوری که میدان التحریر را از منطقه «الخضراء» جدا می‌کند را با نیروهای ضد شورش محکم ببندد.
در همین حال فرماندار نجف نیز از اعلام مقررات منع رفت و آمد خبر داد.

فرماندار نجف اعلام کرد، از ساعت 4 بعد از ظهر روز پنجشنبه تا اطلاع ثانوی قانون منع رفت و آمد به اجرا در می‌آید.

در شهرهای استان میسان نیز اعلام شد که مقررات منع رفت و آمد از ساعت 3 بعد از ظهر روز پنجشنبه تا اطلاع ثانوی به اجرا درآمده است.

برغم گسترش دامنه مقررات منع رفت و آمد از شهر بغداد به شهرهای دیگر اما خبرگزاری‌ها از ادامه تظاهرات خبر می‌دهند.

در همین حال دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر (IHCHR)، بعد از ظهر روز پنج‌شنبه 3 اکتبر از افزایش شمار کشته شدگان اعتراضات چند روز اخیر در بغداد و چند استان دیگر در عراق خبر داد.

کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای اعلام کرد اعتراضات چند روز اخیر در عراق 19 غیرنظامی از جمله یک نیروی امنیتی کشته و بیش از 650 نفر دیگر از جمله 87 پرسنل پلیس زخمی شده‌اند.»
مردم عراق چهارشنبه با درخواست استعفای عادل عبدالمهدی نخستوزیر این کشور وارد مرحله جدیدی شد.

پیش از این نیز شورای تامین استان بغداد فعالیت‌های کاری در تمامی ادارجات وابسته به آن را در روز پنجشنبه تعطیل اعلام کرد.

خبرنگار العربیه گزارش داد در ادامه این اعتراضات مردمی تظاهرکنندگان مجددا به میدان تحریر که پیش از این از سوی نیروهای امنیتی بسته شده بود بازگشتند و در این بین تعدادی از ایست‌های بازرسی وابسته به نیروهای امنیتی در خیابان السعودن منتهی به میدان تحریر را به آتش کشیدند.

در این درگیری‌ها و هنگام تلاش ماموران امنیتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، جانشین فرمانده عملیات بغداد مجروح شد.

این اعتراضات در حال گسترش در داخل پایتخت عراق و عموم استان‌های این کشور را میتوان بزرگترین اعتراض پس از روی کار آمدن دولت جدید در عراق نامید. در این اعتراضات تاکنون چند تن کشته و نزدیک به 300 تن دیگر زخمی شدند.

در این تظاهرات شعارهایی از جمله «ایران برو بیرون» علیه ایران و در محکومیت دخالت‌های آن در امور داخلی عراق و همچنین علیه شبه‌نظامیان متحد تهران سر داده شد.

تظاهرکنندگان عراقی نه تنها از عملکرد دولت و ضعف خدمات‌رسانی آن خشمگین هستند بلکه پس از اینکه از سوی احزاب پر نفوذ و تعدادی از سیاسیون «مزدور» خوانده شدند آتش خشم آنها شدت و گسترش یافت.

همانند بغداد تظاهرات در اغلب استانها به ویژه استان‌های جنوبی عراق که بارزترین آن استان ذیقار ادامه یافت. ذی‌قار از دو روز گذشته صحنه درگیری خشونت‌بار نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان بوده که طی آن چندین نفر کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند و ساختمانهای دولت محلی به آتش کشیده شد.
استان‌های نجف، واسط، بصره و دیگر استان‌های عراق نیز شاهد اعتراضات مردمی گسترده‌ای بود که در پی این تحولات و اضاع ناپایدار عراق، دولت وضعیت هشدار فوق‌العاده را در صفوف تمامی نیروهای این کشور اعلام کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا