اخبار جهان

چراغ سبز آمریکا به اسرائیل برای عملیات در رفح

مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند چنانچه اسرائیل اقدام به انجام عملیات در رفح کند توبیخی از جانب واشنگتن علیه تل‌آویو در کار نخواهد بود.

فارس: مقام‌های دولت آمریکا گفته‌اند چنانچه اسرائیل اقدام به انجام عملیات در رفح کند توبیخی از جانب واشنگتن علیه تل‌آویو در کار نخواهد بود.

چراغ سبز آمریکا به اسرائیل برای عملیات در رفح

«توبیخی برای اسرائیل در صورت آغاز عملیات نظامی در رفح در کار نخواهد بود». این را ۳ مقام آمریکایی به شرط عدم افشای نام به پایگاه پولیتیکو گفته‌اند.

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران هشدار می‌دهند عملیات احتمالی اسرائیل جان بیش از نیمی از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری باریکه #غزه که در شهر «رفح» پناه گرفته‌اند را در معرض خطرات جدی قرار خواهد داد.

مقام‌های دولت جو بایدن در موضع‌گیری‌های رسمی تلاش می‌کنند خود را نگران تلفات غیرنظامیان در این منطقه نشان دهند؛ با وجود این، به نظر می‌رسد، در آن سوی پرده تمایلی از سوی کاخ سفید برای پایان بخشیدن به عملیات نظامی مرگباری که تا کنون به شهادت بیش از ۲۸ هزار فلسطینی منجر شده وجود ندارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه بعد از ابراز نگرانی درباره احتمال تلفات گسترده غیرنظامیان در رفح در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا واشنگتن متحدش تل‌اویو را به قطع کمک‌های نظامی تهدید کرده یا خیر گفت: «ما به حمایت از اسرائیل ادامه خواهیم داد و اطمینان حاصل خواهیم کرد که آنها از ابزارها و توانمندی‌های لازم برای انجام آن کار برخوردارند.»

یک روز بعدتر، جان کربی از پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه در صورتی که اسرائیل به رفح حمله کند واکنش آمریکا چه خواهد بود طفره رفت و گفت: «من وارد بازی‌های حدس و گمانه‌زنی نمی‌شوم.»

حامیان سیاست جو بایدن می‌گویند آمریکا باید به اسرائیل برای «دفاع از خود» بعد از عملیات ۷ اکتبر توسط حماس کمک کند. اما منتقدان می‌گویند واشنگتن در نزدیک به ۵ ماهی که از #جنگ_غزه  می‌گذرد هرگز از نفوذ خود بر روی اسرائیل برای نجات دادن جان غیرنظامیان استفاده نکرده است.

پولیتیکو نوشته دولت بایدن به جای قطع کمک‌های نظامی یا اعمال تحریم علیه اعضای افراطی کابینه نتانیاهو ترجیح داده به ابراز نارضایتی در موضع‌گیری‌های علنی علیه اسرائیل بپردازد. چنین موضع‌گیری‌هایی جلب توجه می‌کنند اما در عمل چیزی را تغییر نمی‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا