اخبار کانادامهاجرت

افزایش تعداد دانشگاه‌های معاف از محدودیت سفر در کانادا

افزایش تعداد دانشگاه‌های معاف از محدودیت سفر در کانادا

افزایش تعداد دانشگاه‌های معاف از محدودیت سفر در کانادا
وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا فهرست مؤسسه‌های آموزشی تأییدشدۀ (DLI) معاف از محدودیت سفر دانشجویان بین‌المللی در پاندمی ویروس کرونا را به‌روز کرده است. در جدیدترین فهرستِ اعلام‌شده، تعداد دانشگاه‌های معاف از محدودیت سفر در کانادا افزایش یافته است. مؤسسه‌های آموزشی تأییدشده دانشگاه‌ها و کالج‌هایی هستند که اجازه دارند میزبان دانشجویان بین‌المللی باشند. پیش‌از‌این، دولت کانادا به‌منظور جلوگیری از گسترش ابتلا به ویروس کرونا، محدودیت‌هایی برای مسافرت‌های غیرضروری اعمال کرده است.

در ابتدا، دانشجویان بین‌المللی نیز مشمول محدودیت‌های سفر به کانادا می‌شدند و تنها دانشجویانی می‌توانستند به این کشور سفر کنند که پیش از ۱۸مارس۲۰۲۰، اِستادی پرمیت (Study Permit) یا تأییدیۀ آن را دریافت کرده بودند؛ اما دولت کانادا به‌تازگی دانشجویان بین‌المللی را از محدودیت سفر معاف کرده است تا بتوانند به تحصیل در کانادا ادامه بدهند. مؤسسه‌هایی که می‌خواهند در فهرست دانشگاه‌های معاف از محدودیت سفر به کانادا قرار بگیرند، برنامۀ خود مبنی‌بر آمادگی برای مقابله با شیوع COVID-19 را به دولت استانی یا دولت قلمرو باید ارائه بدهند و تأییدیۀ برنامه را دریافت کنند.

دانشجویانِ مؤسسه‌های آموزشی تأییدشده از محدودیت سفر به کانادا معاف‌اند و به‌احتمال زیاد هنگام رسیدن به مرز کانادا، مجوز ورود به کشور را دریافت خواهند کرد. در آخرین به‌روزرسانی فهرست دانشگاه‌های معاف از محدودیت سفر به کانادا، بسیاری از مؤسسه‌های آموزشی استان انتاریو به این فهرست اضافه شدند. برخی از این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از: دانشگاه واترلو، کالج هنر و طراحی انتاریو (OCAD University)، دانشگاه رایرسون و دانشگاه ویندزور.

تمام افرادی که به کشور کانادا سفر می‌کنند، ازجمله دانشجویان بین‌المللی، باید بلافاصله پس از رسیدن به این کشور، چهارده روز در قرنطینۀ اجباری بمانند و اجرانکردن این قانون جریمه‌های هنگفتی برایشان در پی دارد. علاوه‌براین مسافران کانادا، به‌ویژه مسافرانی که ازطریق مرز هوایی به این کشور وارد می‌شوند، پیش از سفر اپلیکیشن ArriveCAN را روی تلفن‌همراه هوشمندشان باید نصب و در آن، اطلاعات تماس و برنامۀ قرنطینه و نتیجۀ ارزیابی روزانه برای نشانه‌های COVID-19 خود را ثبت کنند. در برنامۀ قرنطینۀ اجباری، افراد محل مدنظر برای قرنطینه و برنامۀ خود برای دسترسی به ضروریات زندگی، مانند خرید موادغذایی و دریافت خدمات درمانی را باید اعلام کنند.

کاهش میزان ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در کانادا

نتایج پژوهشی در پلتفرم CourseCompare نشان می‌دهد که بسیاری از دانشگاه‌های کانادا، ازجمله دانشگاه‌های استان‌های بزرگی، مانند بریتیش کلمبیا و انتاریو، افزایش تعداد ثبت‌نام دانشجویان کانادایی و کاهش تعداد ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی را شاهد بوده‌اند؛ اما تمام دانشگاه‌ها چنین آماری تجربه نکرده‌اند و دراین‌بین، استثناهایی نیز وجود دارد. برای مثال، ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی در دانشکدۀ اوکاناگان دانشگاه بریتیش کلمبیا حدود ۹درصد افزایش یافته است. به‌طورکلی، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد ثبت‌نام دانشجویان بین‌المللی در مؤسسه‌های آموزشی کانادا با کاهشی ۹درصدی روبه‌رو بوده و این نتیجه از بررسی داده‌های رسمیِ بیش از پنجاه مؤسسۀ آموزشی در کانادا به‌دست آمده است.

می‌توان گفت یکی از دلایل این کاهش، رویکرد گسترش آموزش آنلاین در دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادایی در نیم‌سال آینده است؛ چراکه بعضی از دانشجویان، به‌ویژه دانشجویان بین‌المللی که در‌مقایسه‌با دانشجویان بومی شهریۀ بیشتری می‌پردازند، ترجیح می‌دهند تا بازگشت کلاس‌ها به حالت حضوری، برای ثبت‌نام صبر کنند. علاوه‌براین، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی قصد دارند در دوره‌هایی عملی‌تر، مانند بازیگری و پرستاری و دوره‌های آزمایشگاهی و کارگاهی، مانند مهندسی برق و فیلم‌سازی شرکت کنند. ناگفته نماند اوضاع‌واحوال کنونی بر این دوره‌های عملی تأثیر منفی بیشتری گذاشته؛ زیرا برگزاری کلاس آنلاین برای آن‌ها دشوارتر است.

تاکنون، برگزاری کلاس‌های عملی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی یا به‌تعویق‌انداختن آن‌ها از راه‌حل‌های مؤسسه‌ها بوده است؛ اما نتایج این پژوهش نشان می‌دهد میزان ثبت‌نام دانشجویان کانادایی، به‌ویژه دانشجویان بزرگ‌سال، در دانشگاه‌ها و کالج‌های انتاریو، کبک، کانادای آتلانتیک و بریتیش کلمبیا افزایش چشمگیری یافته و این موضوع ممکن است در آینده به افزایش سطح بیکاری در کانادا منجر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا