اخبار کانادا

کانادایی ها بیشترین حمایت مالی کووید -19 را در بین کشورهای توسعه یافته دریافت می کنند

کانادایی ها بیشترین حمایت مالی کووید -19 را در بین کشورهای توسعه یافته دریافت می کنند

کانادایی ها بیشترین حمایت مالی کووید -19 را در بین کشورهای توسعه یافته دریافت می کنند

هزینه های فدرال کانادا برای حمایت مالی از مردم در اوج پاندمی جهانی به شدت بیشتر از مخارج دیگر کشورهای توسعه‌یافته بود، تا حدی که در دورانی افول اقتصاد ، درآمد خانوار در کانادا افزایش یافت!!

گزارشی جدید توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) نشان می‌دهد که درآمد خانوار در کانادا در فصل دوم 2020 با افزایشی 11 درصدی مواجه شد و این در حالی بود که درآمد خانوار بریتانیا، فرانسه و آلمان کاهش یافت.

این افزایش در حالی صورت گرفت که اقتصاد کانادا طی همان بازه 10 درصد افت کرد چون با فاصله کمی پیش از آن قرنطینه‌های سفت‌و‌سختی در سراسر کشور اعمال شده بود.

این ارقام گستره عظیم مخارج کمک مالی اضطراری دولت لیبرال را نشان می‌دهد که نگرانی شدید اقتصاددانان را باعث شده .

جک مینتز اقتصاددان مدرسه سیاست‌گذاری عمومی دانشگاه کلگری گفت: «این مسئله سوال‌هایی خیلی جدی درباره این ایجاد می‌کند که آیا ما زیاده‌روی کردیم یا نه. کمک کردن به مردم برای کاهش صدمه مالی پاندمی به خاطر تعطیلی ها و یا ازدست دادن شغل یک چیز است؛ اما در عمل ثروتمندتر کردن آن‌ها چیز دیگری است».

گزارش OECD چند هفته پس از این منتشر شده که گزارش دیگری توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) تخمین زد کسری بودجه کانادا به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی بزرگ‌ترین در میان تمام کشورها در سال 2021 و معادل 19.9 درصد خواهد بود. آمریکا با 18.7 درصد و بریتانیا با 16.5 درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

متخصصان تا حدود زیادی هم‌نظر هستند که برای شناور نگه داشتن کسب‌و‌کارها و جایگزین کردن درآمد از دست رفته افراد بیکار نیاز به مقداری کمک مالی بود. اما مینتز و دیگران مدت‌ها است که می‌گویند برنامه‌های حمایتی فدرال باید تاکنون تا حدودی عقب‌نشینی می‌کردند تا کارکنان انگیزه بیشتری برای بازگشت به کار داشته باشند و بیش از حد خرج نکنند.

او گفت: «از نظر درآمدی کار مناسب احتمالا حفظ همان سطح بود؛ نه افزایش آن».

دولت لیبرال در دوران اولیه پاندمی چند برنامه حمایتی معرفی کرد که از جمله آن‌ها می‌توان از 2 هزار دلار در ماه برنامه کمک مالی اضطراری کانادا (CERB) و برنامه یارانه دستمزد اضطراری کانادا (CEWS) که تا سقف 75 درصد دستمزد کارمندان را به کسب‌و‌کارها می‌داد، نام برد.
روی هم رفته، با استناد به تخمین‌های دولتی انتظار می‌رود تا پایان دسامبر هزینه این برنامه‌ها بیش از 150 میلیارد دلار باشد. انتظار می‌رود کسری بودجه فدرال در سال 2021 به 350 میلیارد دلار برسد و بعد از آن کاهش یابد.
ایوری شنفلد اقتصاددان CIBC گفت: «کانادا در فراهم کردن کمک‌های سریع بیشتر از بقیه کشورها بخشنده بود.»
اقتصاددانان معتقدند مخارج فعلی باید دیر یا زود کاهش یابند و اگر این اتفاق نیفتد بهبود اقتصادی در خطر می‌افتد. اتاوا در اواخر تابستان حرکت‌هایی برای کاهش پرداخت‌های CERB از 2000 دلار به 1600 دلار کرد، اما در نهایت آن برنامه‌ها را تحت فشار حزب دموکرات نو رها کرد.

از آن موقع تا به حال دولت رو به برنامه 2 هزار دلار در ماه کمک بهبود کانادا (CRB) آورده که شنفلد می‌گوید باید بتواند انگیزه بازگشت به کار را به محو بهتری به مردم بدهد.

او گفت: «در حالیکه اقتصاد بهبود پیدا می‌کند، از نظر ایده‌آل، ما خواستار دسترسی کمتر تدریجی کمک‌های بیکاری هستیم و باید انگیزه‌ها برای بازگشت به کار بیشتر شود.»

کریستیا فریلند وزیر دارایی در نخستین سخنرانی بزرگ خود به عنوان وزیر در اواخر اکتبر گفت کمک های دولتی بالاخره باید تمام شوند.

او گفت: «رویکرد انبساطی مالی ما برای مبارزه با کروناویروس نمی‌تواند بی‌پایان باشد و نخواهد بود.»

گزارش OECD همچنین نشان داد که درآمد خانوار آمریکا هم در فصل دوم به طور موقتی 10 درصد افزایش یافت که به خاطر لایحه اضطراری تصویب شده در آوریل بود. اما این سازمان اشاره کرد که این اتفاق با دوام نبوده و حمایت‌های بعدی در کنگره گیر کرده است.

دیگر کشورهایی که درآمد خانوار بیشتری داشتند ایرلند (3.6 درصد)، استرالیا (2.7 درصد) و فنلاند (1.1 درصد) بودند. ایتالیا شاهد کاهش هفت درصدی بود و درآمدها در بریتانیا 3.5 درصد پایین آمد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا