اخبار کانادا

اجرای طرح دریافت مالیات از مالکان خارجی مسکن در سرتاسر کانادا چقدر بر قیمت ها تاثیر گذار خواهد بود؟

اجرای طرح دریافت مالیات از مالکان خارجی مسکن در سرتاسر کانادا چقدر بر قیمت ها تاثیر گذار خواهد بود؟

اجرای طرح دریافت مالیات از مالکان خارجی مسکن در سرتاسر کانادا چقدر بر قیمت ها تاثیر گذار خواهد بود؟

دولت لیبرال می‌گوید طی یک سال آینده گام‌هایی برمی‌دارد تا مالیاتی را بر مالکان خانه‌هایی وضع کند که خارج از کانادا زندگی می‌کنند و این اقدام را بخشی از برنامه‌های سالهای آینده برای کاهش قیمت مسکن ذر نظر گرفته است .

این ایده‌ در چند استان از جمله بریتیش کلمبیا، انتاریو پرینس ادوارد آیلند طی چند سال اخیر اجرا شده و محبوبیتی را هم در این استانها بدست آورده اما تعدادی از کارشناسان بخش مسکن موثر بودن آن را زیر سوال برده اند.

دولت در به روزرسانی مالی این هفته خود گفت این برنامه به نفع خانه‌اولی‌ها خواهد بود و باعث می‌شود از طریق دریافت مالیات از افرادی که از کانادا برای ذخیره‌سازی منفعلانه ثروت در بخش مسکن استفاده می‌کنند، خانه‌های بیشتری وارد بازار شود.

دولت بریتیش کلمبیا سال گذشته گفت مالیات سفته‌بازی و خانه‌های خالی‌اش 115 میلیون دلار درآمدزایی کرد که بیشتر آن توسط مالکانی پرداخت شد که خارج از کشور زندگی می‌کنند. کرول جیمز وزیر دارایی گفت این مالیات یکی از دلایل پشت کاهش قیمت 5.6 درصدی مسکن در بخش اول 2019 بود.

اما سور سامرویل استیادیار مدرسه تجاری سادر واقع در دانشگاه بریتیش کلمبیا گفت با وجود اینکه قیمت‌ها بعد از معرفی مالیات خریداران خارجی در منطقه ونکوور کاهش داشت، این سیاست حلال تمام مشکلات نیست.

او گفت: «اگر بحث مسئله رسیدگی به قیمت مسکن است، این کار به تنهایی قرار نیست باعث مقرون به صرفگی شود. اما مسلما می‌تواند بخشی از بسته سیاست‌های تقاضا و عرضه باشد».

در سال 2017 انتاریو مالیات سفته‌بازی و خانه‌های خالی برای افرادی که نه شهروند و نه ساکن دائمی بودند وضع کرد. در پرینس ادوارد آیلند هم افراد غیرساکن باید برای خرید بیش از پنج جریب زمین درخواست اجازه ویژه کنند.

صحبت‌های جدید درباره مالیات گرفتن از مالکان غیرکانادایی در حالی مطرح شده که چند بازار مسکن در سراسر کشور در دوران پاندمی کووید-19 رکورد فروش به ثبت رساندند و با توجه به نرخ بهره پایین و حرکت مردم به سمت خانه‌های بزرگ با حیاط قیمت‌ها بالاتر رفتند.

ممکن است تعدادی از بازارها که تقاضای زیادی از سوی خریداران خارجی دارند شاهد کاهش قیمت مسکن باشند اما سامرویل گفت حتی با اعمال مالیات هم قیمت آن‌ها بسیار بالا خواهد بود. او گفت دیگر مکان‌ها از جمله جاهای توریستی ممکن است از مالکیت خانه‌های تعطیلاتی توسط مسافران سود ببرند و بعضی شهرها هم در حال حاضر نمی‌توانند مستاجران زیادی پیدا کنند.

به طور مثال، او گفت عرضه مسکن ممکن است در شهرهایی مانند کلگری یا ادمونتون انعطاف‌پذیر باشد چون خریداران خارجی اثر زیادی روی قیمت کلی مسکن ندارند. همچنین وقتی بحث ساخت یک آپارتمان بزرگ می‌شود، سرمایه‌گذاری خارجی از سوی یک صندوق بازنشستگی اروپایی احتمالا مشکل مقرون به صرفگی ایجاد نمی‌کند.
سامرویل گفت: «درک نمی‌کنم چرا باید این مالیات در سطح ملی اخذ شود . این به عنوان یک سیاست از نظر من با عقل جور در نمی‌آید چون اینطور نیست که در وضعیت بحران ملی خرید خانه توسط خارجی‌ها در تمام بازارها باشیم. این زیاده‌روی است».
سامرویل همچنین به این نکته اشاره کرد که این سیاست به خاطر هدف گرفتن چینی‌ها در ونکوور اعتراض‌هایی را به وجود آورده، حتی با وجود اینکه جمعیت‌های مختلفی در بخش‌های مختلف کشور تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت.
آندری پاولوف استاد فایننس مدرسه تجاری بیدی در دانشگاه سایمون فریزر گفت ملی کردن سیاست‌های بریتیش کلمبیا ایده خیلی بدی خواهد بود چون مالیات باعث می‌شود بدون داشتن اثری قابل توجه روی بهبود قیمت مسکن، سرمایه‌های خارجی دور شوند.

پاولوف گفت سهم خانه‌اولی‌ها از زمان اعمال مالیات در بریتیش کلمبیا در عمل کم شده است. به غیر از تورنتو و ونکوور، بیشتر شهرهای کانادا می‌توانند از خانه‌های دوم برای اسکان موقت افرادی چون مسافران تجاری سود ببرند.

او گفت مشکل اعمال مالیات‌های بیشتر بر مالکیت خانه این است که می‌تواند از طریق دور کردن سازندگان و سرمایه‌گذاران، در عمل باعث کاهش عرضه مسکن شود. او همچنین این مسئله را زیر سوال برد که این سیاست می‌تواند به دولت در پرداخت هزینه‌هایش کمک کند.

او گفت: « بهترین راهکارما برای بازپرداخت بدهی‌هایی که الان داریم ایجاد می‌کنیم، این است که اقتصادمان را با بیشترین سرعت رشد دهیم ویکی از بهترین راه ها برای رشد اقتصاد ، توسعه و فعال بودن بخش مسکن است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا