اخبار کانادا

رئیس سرویس‌های اطلاعاتی کانادا چین و روسیه را به جاسوسی متهم کرد

رئیس سرویس‌های اطلاعاتی کانادا چین و روسیه را به جاسوسی متهم کرد

داوید وینیو David Vigneault رئیس سرویس‌های اطلاعاتی کانادا SCRS روز سه‌شنبه ۹ فوریه محافظه‌کاری و خویشتن داری همیشگی خود را کنار گذاشت و چین و روسیه را منشاء فعالیت‌های «خصمانه» به ویژه جاسوسی و مداخله در امور داخلی کانادا دانست.

رئیس سرویس‌های اطلاعاتی کانادا در یک سخنرانی ویدئویی که به دعوت اندیشکده «مرکز نوآوری در زمامداری بین‌المللی» مستقر در انتاریو ایراد کرد، خاطر نشان ساخت: «بر هیچ کس پوشیده نیست که ما نگران اقدامات برخی دولت‌های مثل روسیه و چین هستیم.»

به گزارش هفته، به‌نقل از لاپرس، این که رئیس سرویس‌های اطلاعاتی کانادا در اظهارات علنی خود به نام کشور خاصی اشاره می‌کند، نشان دهنده تغییر رویکرد این نهاد امنیتی است چرا که در سال‌های اخیر مسئولان SCRS همواره از نام بردن کشور یا کشورهایی که برای کانادا دردسرساز هستند، خودداری می‌کردند.

با این حال در گزارش سالانه اخیر SCRS که مسئولیت تامین امنیت ملی کانادا را بر عهده دارد، به چین یا روسیه هیچ اشاره‌ای نشده است.

آقای وینیو در سخنرانی خود در باشگاه اقتصادی کانادا در سال ۲۰۱۸، از «عملیات جاسوسی تحت حمایت برخی کشورها» بر ضد کانادا ابراز نگرانی کرده اما به نام هیچ کشوری اشاره نکرده بود.

وینیو که دانش آموخته علوم سیاسی دانشگاه لاوال و دانشگاه مونترال است، تاکید کرد تحقیقات پزشکی، دارویی، هوش مصنوعی، علم اطلاعات کوانتومی، هوافضا و فناوری اقیانوس شناسی از جمله مهمترین زمینه‌هایی هستند که هدف فعالیت‌های خصمانه دولت‌های خارجی قرار دارند.

وینیو ادامه داد: «از دیرباز جاسوس‌ها فعالیت‌های خود را برای به دست آوردن اسرار سیاسی، نظامی و دیپلماتیک کانادا متمرکز می‌کردند. این اسرار همچنان برای سرویس‌های جاسوسی کشورها جذاب است اما امروزه جاسوس‌ها عمدتا به مسائل مالکیت معنوی و تحقیقات پیشرفته توجه و علاقه نشان می‌دهند.»

آقای وینیو همچنین در سخنرانی خود به مداخله کشورهای خارجی در امور داخلی کانادا به ویژه با هدف ارعاب مخالفان سیاسی این کشورها که در کانادا زندگی می‌کنند، اشاره کرد.

رئیس سرویس‌های اطلاعاتی کانادا به طور ویژه به عملیات فاکس هانت Fox Hunt اشاره کرد که به گفته مقامات پکن هدف از آن بازگرداندن افرادی است که از دستگاه قضایی چین فرار کرده‌اند. دولت چین این ابتکار را نوعی کارزار ضدفساد توصیف کرده اما خیلی‌ها معتقدند که حزب کمونیست چین از این کارزار به عنوان ابزاری برای تشدید فشار بر ضد ناراضیان و مخالفان سیاسی و خاموش کردن صدای آن‌ها در خارج چین استفاده می‌کند.

مطبوعات کانادا اکتبر گذشته فاش کردند یک مظنون که توسط اف.بی.آی بازداشت شده و احتمالا در عملیات فاکس هانت مشارکت داشته، اذعان کرده است که یکی از ماموران دولت چین در کانادا مستقر شده است تا امور مربوط به کارزار ارعاب مخفیانه‌ای را هماهنگ کند که مقامات پکن برای تشدید فشار بر مخالفان سیاسی چینی مقیم کانادا به راه انداخته‌اند.

در عین حال رئیس سرویس‌های اطلاعاتی کانادا تاکید کرد که چین از بسیاری جهات از شرکای مهم کانادا محسوب می‌شود. وی تصریح کرد: «برای ما دولت چین یک تهدید محسوب می‌شود، نه ملت چین. این تهدید ناشی از رویکردی است که پکن به منظور حفظ و تقویت برتری ژئوپلیتیک خود در جبهه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فناوری و نظامی دنبال می‌کند و برای تحقق اهداف خود در این زمینه به انواع ابزارها و عناصر قدرت حکومتی متوسل می‌شود. این‌ها اقداماتی است که امنیت ملی و حاکمیت ملی ما را به خطر می‌اندازد.»

وینیو افزود: «با توجه به این خطرات و تهدیدها، ما باید ظرفیت‌های دفاعی خود را تقویت کنیم.»

رئیس سرویس‌های اطلاعاتی کانادا همچنین در سخنرانی خود تاکید کرد یکی دیگر از موضوعاتی که مایه نگرانی سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی کانادا است، افراط گرایی مقرون به خشونت است. وی به عنوان مثال به حمله به نمازگزاران در مسجد جامع کبک، فعالیت خشونت‌آمیز گروه‌ها اسلامگرای تندرو مثل القاعده، داعش و همچنین گروه‌های یهودی ستیز اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا