اخبار کانادا

سازماندهی کمک‌های ارسالی برای قربانیان زلزله ترکیه و سوریه در مونترال

سازماندهی کمک‌های ارسالی برای قربانیان زلزله ترکیه و سوریه در مونترال

برای اطلاع از طریقه کمک رسانی می‌توانید این مطلب را مطالعه کنید و از چگونگی ارسال کمک‌ها به قربانیان زلزله ترکیه آگاه شوید.
سازماندهی کمک‌های ارسالی برای قربانیان زلزله ترکیه و سوریه در مونترال

پس از یک شوک بزرگ، نیروهای کمکی در حال بسیج شدن هستند. چهار روز پس از زمین‌لرزه‌ای که دست‌کم ۱۹ هزار نفر را در ترکیه و سوریه کشته است، کمک‌های بین‌المللی در حال سازماندهی و اجرایی‌شدن هستند. در کلان‌شهر مونترال، صدها نفر در عصر سه‌شنبه برای کمک به مرکز اجتماعی ترکیه در مونترال، راهی این سازمان شدند.

مهمت کوکاباس؛ شهروند مونترالی ترک‌تبار، که از سن ۵ سالگی در کانادا زندگی می‌کند، می‌گوید: «این اتفاق بسیار تأثیرگذار است و قلب ما را گرم می‌کند.» پشت سر او ده‌ها نفر مشغول تحویل لباس، ملافه، تجهیزات نجات‌غریق یا مواد غذایی فاسدنشدنی هستند.
آقای کوکاباس می‌گوید:
«تمامی این اقلام به برای کمک به قربانیان زلزله ترکیه به استانبول ارسال خواهد شد. در طول هر هفته سه پرواز مستقیم بین مونترال و استانبول انجام می‌شود. فضای بار ترکیش ایرلاینز نیز منحصراً برای ارسال کمک‌های بشردوستانه در نظر گرفته شده است. هر چیزی که از قبل باقی مانده است در پرواز فردا شب ارسال خواهد شد. سپس این اقلام روز پنج‌شنبه به ترکیه می‌رسد تا روز جمعه در بین قربانیان توزیع شود.»

یک دندانپزشک حرفه‌ای که تعداد زیادی از اعضای خانواده‌اش هنوز در ترکیه زندگی می‌کنند، می‌گوید که از دیدن این حجم از مردمی که از جوامع مختلف برای کمک به مردم ترکیه بسیج شده‌اند، متأثر شده است. او ادامه می‌دهد: «برای همه ما، یک احساس فوریت وجود دارد. در حال حاضر هوای ترکیه بسیار سرد است، بنابراین خطر هیپوترمی یا مرگ نه فقط برای افرادی که زیر آوار هستند، بلکه برای همه کسانی که در خیابان هستند، بسیار زیاد است.»

«در حال حاضر چندین ساختمان در چندین بخش در معرض خطر فروریزی هستند. مردم ترسیده‌اند. همه ما احساس می‌کنیم که باید هرطور شده کمک کنیم. ما از این همه همبستگی شگفت‌زده شده‌ایم. ما هرگز این روزها را فراموش نمی‌کنیم.»

مهمت کوکاباس
اردال آتیک، معاون کنسولی سرکنسولگری ترکیه در مونترال نیز در این محل حاضر شده و در مقابل این موج همبستگی نتوانست جلوی اشک‌های خود را بگیرد.
«در حال حاضر ما به کمک نیاز داریم، همه نوع کمکی. ما می‌خواهیم از دولت کانادا برای حمایت و همبستگی‌اش تشکر کنیم. ما هرگز هم‌وطنانمان را فراموش نخواهیم کرد. می‌توانم به شما بگویم که دولت ترکیه در حال حاضر هر کاری که می‌تواند را انجام می‌دهد. من صمیمانه امیدوارم که بتوانیم افراد بیشتری را از زیر آوارها پیدا کنیم.»

اردال آتیک، معاون کنسولی ترکیه در مونترال
افسر پلیس ترک‌تبار مونترال، اوندر سویوم که به این مقر آمده است می‌گوید:

«مردم ترکیه یکی از بزرگ‌ترین بلاهایی را که در ۱۰۰ سال گذشته برای جهان رخ‌داده است، تجربه کرده‌اند. آنها در حال حاضر دوران بسیار سختی را پشت سر می‌گذارند و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم به آنها کمک کنیم. من از مردم کبک و سایر جوامعی که بخشی از آن هستند به‌خاطر کمک‌هایشان تشکر می‌کنم.»

افزایش کمک‌ها به سوری‌ها
در نقاط دیگر نیز، اقدامات و کمک‌ها در حال افزایش است. جیوخان کورتوغلو، سخنگوی ترکیه-کبک که یک انجمن مستقل و نماینده جامعه ترک در مونترال است، می‌گوید: «تلفن مدام زنگ می‌خورد. مردم نگران هستند. آنها می‌خواهند بدانند، چگونه می‌توانند به قربانیان زلزله ترکیه کمک کنند». او اشاره می‌کند که «اکثریت» مونترالی‌های ترک‌تبار، از مناطق آسیب‌دیده از زلزله، یعنی «قهرمان مراس»، «هاتای» و «اسکندورون» می‌آیند و این احساس اضطراب آنها را تشدید می‌کند.

کورتوغلو همچنین با ناراحتی می‌گوید: «افرادی هستند که به ما می‌گویند هنوز اعضای خانواده‌شان زیر آوار است. افرادی هستند که نمی‌توانند به عزیزانشان دسترسی پیدا کنند. ارتباطات در حال حاضر واقعاً ضعیف است.»

همین فوریت در بنیاد حلب که در کلیساهای ارتدکس سوری مونترال بنا شده نیز منجر به اقداماتی شده است. فارس آنتاکی، مدیر بنیاد، می‌گوید: «ما ده‌ها تماس از طرف بسیاری از سوری‌ها و لبنانی‌های دیاسپورا و همچنین کبکی‌ها دریافت می‌کنیم. مردم تصاویری را دیده‌اند و از آن متأثر شده‌اند. آنها می‌خواهند به خانواده‌هایشان کمک کنند. آنها احساس درماندگی می‌کنند و سردرگم هستند که چگونه سهم کمک‌های خود را ارسال کنند.»

آقای آنتاکی یادآوری می‌کند که رساندن کمک به منطقه حلب که هنوز تحت تحریم‌های بین‌المللی است، بسیار دشوار است.

او کمک‌کنندگان را تشویق می‌کند تا از طریق کلیساهای سوری که به گفته او، یک کانال «قانونی» و امن با سازماندهی‌های قابل‌اعتماد هستند، وارد عمل شوند.
کمک‌ها را به کجا دهیم؟
می‌توانید شخصاً، شنبه ساعت ۵ بعدازظهر در کلیسای Cathédrale Saint-Sauveur des Grecques Melkites Catholiques، در خیابان 10025، بلوار de l’Acadie، و ظهر یکشنبه در کلیسای Cathédrale syriaque Saint-Éphrem، در خیابان 3155، بلوار Cartier O، در لاوال، یا به‌واسطه سایت l’Éparchie Grecque Melkite کانادا کمک‌های خود را به دست قربانیان برسانید.
همچنین می‌توان از طریق سایت turquebec.com یا در مرکز فرهنگی ترکی مونترال، در کنار مسجد یونس، به پلاک ۳۷۸۳، خیابان ویلری که درهای خود را بین ساعت ۱۸ تا ۲۱ و آخر هفته‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر باز می‌گذارد، کمک کرد. این مرکز درخواست کمک در زمینه اقلامی همچون کیسه‌خواب، چادر، لباس گرم، چکمه، پوشک، مواد غذایی فاسدنشدنی و سایر مواردی را دارد که بتواند پاسخگوی سرما و شرایط اضطراری فوری باشد.

صلیب سرخ کانادا، زیر نظر سازمان‌های بین‌المللی، به‌تازگی صندوق امداد «زلزله‌های ترکیه و سوریه» را راه‌اندازی کرده است تا امداد فوری را به افراد آسیب‌دیده ارائه داده و از آنها در زمان بهبودی حمایت کند. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به‌صورت آنلاین به سایت www. redcross.ca سر زده یا با شماره 1 800 418-1111 تماس بگیرید. در زمانی که زیرساخت‌های سوریه به دلیل سال‌ها جنگ داخلی بسیار ضعیف شده است، کمک‌های مالی به صندوق آکسفام-کبک، سرپناه، آب و کمک‌های غذایی اضطراری را برای جمعیت آسیب‌دیده این کشور تهیه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا